Thursday 14 August 2014

PENDAHULUAN

Adil mengikut bahasa bererti sama rata di antara dua pekara. Seimbang diantara dua keadaan, mengimbangi bebanan. Erti keadilan mengikut istilah syariat islam ialah meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Maksud keadilan mengikut syariat itu lah yang diperintahkan oleh Allah s.w.t di dalam beberapa ayat, antaranya : “sesengguhnya Allah s.w.t menyuruhmu, supaya kamu membayarkan amanat kepada yang empunya dan apabila kamu menghukum antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan kedilan..” (An Nisaa’:58)
Apa saja yang dilakukan samada barang atau benda atau pekara, samada yang bersifat ‘maddi’ (material) mahupun bersifat ‘maknawi’ atau rohani. Jika diletakkan pada tempatnya, inilah yang dikatakan adil. Jika berlaku sebaliknya maka dinamakan zalim kerana lawan kepada adil itu adalah zalim. Perkataan zalim itu berasal daripada ‘zulmun’ ertinya gelap atau kegelapan.
Manusia dalam mengharungi hidupnya, tidak terkecuali daripada menghadapi cabaran dan ia pasti ditempuhi oleh setiap umat manusia di dunia ini, maksudnya selagi ada cabaran hidup, maka selagi itulah manusia akan belajar daripadanya.
Hal yang demikian, tentulah manusia mempunyai kehendak dan keperluan untuk mengatasinya dengan berusaha mendorong dirinya untuk melakukan sesuatu kebaikan. Oleh sebab itu, manusia yang mempunyai ilmu yang berpaksikan iman dan kejujuran lebih kuat potensi kecemerlangannya, berbanding dengan mereka yang cetek akal pemikiran serta tidak bermoral.

Justeru, kecemerlangan yang ada pada diri seseorang itu adalah meliputi pelbagai aspek, kerana ia berkait rapat dengan soal nilai serta perbezaan-perbezaan yang wujud pada diri manusia itu. Jadi, bentuk kecemerlangan seseorang itu adalah tidak sama corak kecemerlangannya dengan individu-individu yang lain, kerana ia berkaitan dengan soal kualiti yang memungkinkan menjadi ukuran terhadap darjat kecemerlangan seseorang itu.

2 comments:

  1. ada gambar yang tak leh baca...sila masukkan gambar kumpulan yg lain dah ok.

    ReplyDelete
  2. sila balas pada komen di sini

    ReplyDelete