Thursday 14 August 2014

KEADILAN DALAM POLITIK

Kerangka politik Islam ditakrifkan sebagai Siyasah Ilahiyyah wa Inabah Nabawiyyah s.a.w yang menginsafi puncak segala kekuasaan adalah Allah s.w.t. Ia menzahirkan pandangan hidup yang penting yang mempertahankan kesetiaan kepada Allah s.w.t , para rasul, hakim, pada keadilan dan pemerintahan yang seimbang.

Kewujudan negara islam mempunyai pertalian yang langsung sifatnya dengan cita-cita perjuangan yang melatari perjuangan Rasulullah s.a.w. dan para Sahabat r.a.. Ia memperjuangkan idealisme dan cita-cita murni untuk melahirkan suatu masyarakat yang dapat merealisasi sepenuhnya erti kehambaan dan menzahirkan peranan khalifah. Gerakannya menzahirkan kekuatan dan kehebatan luar biasa yang dicetuskan oleh iltizam dan kesedaran yang membentuk kebudayaan umat. Khilafah Islam menjadi tunggak yang mencetuskan kekuatan yang memperkembangkan peranan agama dan nilai- nilai sejagat yang tuntas. Pengalaman golongan Islam dan tenaga pejuang di Madinah telah memberikan manfaat yang tidak sedikit kepada tamadun dunia, yang berhasil melahirkan golongan muda, golongan pelapis yang sempurna akhlak dan akal budinya untuk memikul tanggungjawab sebagai pewaris zaman. Kedatangan Islam telah membawa revolusi rohaniah dan akliah yang menggerakkan transformasi sosial dan akliah dan mengarahkan kebangkitan yang dibangun di atas kesedaran untuk memperteguh hak dan kemuliaan darjat insan.


Sistem perundangan yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w. mempunyai kekuatan yang tersendiri dalam mengutarakan konsep al-mujtama`at al- madaniyyah yang menghala kepada perkara dasar dalam sistem nilai yang dihubungkan kepada tradisi al-millat al-hanifiyyah al-samhah.  Ia menjadi matlamat utama sistem keadilan dan asas kepada siyasah shar`iyyah yang meletakkan asas kemasyarakatan yang dipereratkan dengan keluasan Islam sebagai risalah universal.

No comments:

Post a Comment